Wat doet een mentor?

Een mentor is de wettelijk vertegenwoordiger en belangenbehartiger van de cliënt op het terrein van zorg en welzijn. De mentor betrekt de cliënt zoveel mogelijk bij de besluitvorming. Als het kan laat de mentor de cliënt de beslissingen zelf nemen. Wanneer de cliënt dat zelf niet kan, is de mentor bevoegd om te beslissen over zijn verzorging, verpleging, behandeling en begeleiding. Denk hierbij aan beslissingen over het al dan niet zelfstandig blijven wonen of het ondergaan van een medische behandeling.


De mentor houdt er toezicht op of de cliënt wel de juiste zorg krijgt. Ten slotte is de mentor adviseur voor andere persoonlijke zaken.


Taken van de mentor:

  • De mentor houdt contact met de cliënt, adviseert en ondersteunt de cliënt.
  • De mentor zal de cliënt zoveel mogelijk stimuleren mee te denken in het nemen van beslissingen.
  • De mentor is aanspreekpunt voor medewerkers van de zorginstelling en ondertekent het zorgplan namens de cliënt.
  • De mentor overlegt regelmatig met zorgverleners en neemt deel aan een zorgplanbespreking.
  • De mentor neemt initiatief tot het samenwerken aan de best mogelijke invulling van de zorg van en voor de cliënt.
  • De mentor is desgewenst gesprekspartner voor familie en netwerk.
  • De mentor draagt zorg voor goede registratie van gegevens met inachtneming van de geheimhoudingsplicht en privacy.
  • De mentor legt jaarlijks schriftelijke verantwoording af aan de kantonrechter.